Svar: Mister interessen for grød og mos
4. maj 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar, og at jeres dreng nu er begyndt at sove lidt mere, dejligt! Det gør ikke spor, at han starter dagen tidligt, ligesom mor :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det umiddelbart, som om, at I er startet med skemad på det rette tidspunkt. Jeres dreng har været interesseret, har åbnet munden bevidst og taget rigtig godt imod.. og i starten også spist rigtig godt, men interessen er løbende faldet...
Jeg ved fra dit tidligere brev, at du har ammet rigtig meget, fordi du er blevet rådet til dette - ammet fra et bryst, når han vågnede og fra begge bryster før søvn - og jeg tænker faktisk, at hans indtag af mælk naturligt har påvirket hans lyst og behov for skemaden. Han har måske nok været parat, og har gerne ville spise, men grundet mæthed af mælk, så er det kun blevet til at sutte, gumle, gnaske og han har ikke følt behov for at spise mere rigtig mad...
Det vigtige er dog, at han stadig har interessen for at sidde med mad i hånden og også gerne vil smage på det - og det skal du udnytte. Samtidig skal du nu naturligt sikre at mælkeindtaget holdes nede, så der netop er plads til mere rigtig mad i maven. Jeg vil derfor anbefale dig, at du tilbyder ham skemad, når han vågner og kun ammer fra et bryst, når han puttes. Derudover vil jeg anbefale dig, at du ikke ammer ham, når han afviser skemaden. Det er vigtigt, at du ikke tænker "noget skal han jo have, så jeg må hellere amme, når han ikke har spist". Han skal nok få sit behov dækket, hvis du ammer ham 6 gange i døgnet (svarende til ca hver 4 time). Du er altså nødt til at holde igen med mælken, for at få skabt et behov for mere rigtig mad igen :)
Jeg vil anbefale dig, at du stadig giver ham mad i hånden og du må meget gerne starte hvert måltid med lidt i hånden, som han kan sidde og gnave og sutte på. Det vil være rigtig godt, at du tager udgangspunkt i den mad, som I andre også spiser, så han på den måde naturligt gradvist tilbydes familiemad. Det vil være rigtig godt, at du varierer hans mad, så an oplever forskellig smag, farve, tekstur og både møder kendte og nye fødevarer. Det er også rigtig godt, at du lader ham selv forsøge at sidde og sutte, gumle, smage... og på den måde kan du godt bruge BLW, men det er stadig vigtigt, at du også giver ham grød og mos. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke Baby-led weaning, da det kan være svært at sikre barnet tilstrækkeligt med næringsstoffer, herunder især jern og det kan også være svært at sikre barnet den tilstrækkelige mængde mad, som barnet har brug for, for at vokse og trives...
Mit forslag er, at du starter med at sætte ham i den høje stol og her giver ham agurk, ristede rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd eller lidt rodfrugter bagt i ovnen og lignende i hånden. Det er også fint med de små majs-snacks, som han godt kan lide. Så han starter med at sidde og gumle, sutte, smage, gnaske - og herefter følger du så efter med lidt på en ske. Det kan være grød eller grøntsagsmos, alt efter tidspunkt på dagen. Det betyder ikke noget, om det kun er få skefulde eller ½ dl. som glider ned, lidt har også ret og du skal ikke presse ham for meget, men acceptere at han smager, gnasker, spiser lidt...
Når han starter med at sidde med lidt mad i hånden, så bliver han opmærksom på, at det er spisetid. Han øver sig også mundmotorisk, der dannes ekstra spyt, han smager, fornemmer maden og bliver derfor naturligt mere parat, når du så følger efter med lidt skemad. du hjælper ham med at blive bevidst om, at det er spisetid. Samtidig vil det være rigtig godt, hvis du kan holde nogenlunde fast i spisetiderne dagen igennem, fordi det naturligt også vil påvirke hans indre ur og dermed hans fornemmelse for, hvornår det er tid til at spise og dermed hans parathed.
Når han skal have skemaden efterfølgende, så er det godt, hvis du kan sidde foran ham og skabe øjenkontakt mellem jer. Det vil være godt, at du verbaliserer omkring maden og lader ham spejle sig i dit ansigt. Du skal altså bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han holdes i "spise-mode" og ikke afledes af for mange andre ting, men hjælpes med at holde fokus.
Når han så alligevel forstyrres af noget eller har brug for en pause, så er det naturligvis helt okay, så følger du ham i det "se her, skal du have lidt at drikke?", så giver du ham vand af koppen, pludrer lidt med ham og så er han klar igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du må meget gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet mad, så han får ekstra variation på denne måde. Du må også meget gerne brug f.eks. agurk eller rugbrødsbjælker som en ske, dyppe det i grød/mos og lade ham sutte det af på denne måde. Det kan også gøre, at han synes det er lidt mere spændende og han måske vil spise lidt mere. Han er for lille til selv at kunne styre en ske med den alder han har, men det er godt at sidde med lidt i hånden, sutte og gumle - og også på den måde øve sig i at koordinere sine bevægelser, samtidig med at du kan få lidt grød eller mos i ham.
Det er naturligvis vigtigt, at han er under opsyn, når han sidder med noget og gumler - og du skal være meget opmærksom på, at han ikke får bidt stykker af eller at maden i hånden knækker. Du bør derfor ikke give ham f.eks. æblebåde, da de er meget hårde og let knækker, ligesom han ikke må få rå gulerod.... og når rugbrødshapsere, kartoffelbåde og lignende bliver for bløde og gennemgnaskede, så udskifter du med nye :)
Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, skal ikke ammes, når I står op...
Morgen 7: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt øllebrød eller grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften 17.30-18: Tilbydes kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, ristede rugbrødsbjælker og du følger efter med grøntsagsmos. Stille og roligt skal der begyndes med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang dagens 3. lur er og hvad tid den ligger
Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre, og skal stille og roligt begynde at sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen...
Som du kan se, så indgår der i denne dagsplan 6 amninger og 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider. Planen er lavet sådan, at din dreng tilbydes mad, når han vågner og mælk før søvn, og på den måde skabes der bedst mulig plads til begge dele :)
Hver måltid starter med mad i hånden, og du følger så efter med lidt på en ske - og det gør ikke noget, at han kun spiser 3 skefulde, det vigtigste lige nu er at han smager, får lidt, og at du samtidig arbejder på rytmen, genkendeligheden og trygheden ved at spise:)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem til han er 18 måneder. Du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2019) :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske